loading...
اشپزی
ساسان بازدید : 71 شنبه 12 بهمن 1398 نظرات (0)

پُلو در آشپزی ایرانی، آشپزی آذربایجان،[۱] ترکیه،[۲] ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می‌شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، پخت می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی خوراک‌ها نیز ممکن است پس از پخت کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می‌کنند. همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

  1.  رشته پلو

  2.  عدس پلو

  3. مانی پلو

  4.  استانبولی پلو

  5. آجیل پلو

طرز-تهیه-رشته-پلو-تبریزی

 

 

1-طرز تهیه رشته پلو زعفرانی با کشمش و خرما

رشته پلو از ترکیب شدن برنج و رشته پلویی درست می شود.معمولا ایرانی ها به طور مرسوم رشته پلو را در شب چهارشنبه سوری و ایام نوروز درست می کنند.

 

رشته پلو بدون گوشت برای افرادی که دارای رژیم گیاه خواری هستند بسیار مناسب می باشد.

مواد لازم رشته پلو مجلسی

  • برنج ایرانی :2 پیمانه
  • رشته پلویی قهوه ای رنگ:100 تا 150 گرم
  •  عدس:1 پیمانه
  •  کره حیوانی :50 گرم
  • فیله مرغ :300 تا 500 گرم
  • زعفران آب شده:3 قاشق غذاخوری
  •  دارچین:1 قاشق غذاخوری
  • پیاز سرخ شده :3 قاشق غذاخوری
  •  کشمش پلویی و خرما:نصف پیمانه
  • نمک ، فلفل و روغن :به میزان لازم

 

شیوه درست کردن رشته پلو مجلسی

طرز تهیه کامل رشته پلو مجلسی با فیله مرغ

برنج را بشویید و چند ساعت در آب و نمک  خیس دهید. عدس را هم چند ساعت خیس کنید و بعد بپزید.

 

مواد لازم رشته پلو مجلسی چه چیزهایی هستند ؟

کشمش را هم خیس میدهیم ، هسته خرما را جدا میکنیم ، پیاز را هم سرخ میکنیم و فیله مرغ را به صورت نواری خرد میکنیم و بعد آن را با نمک ، فلفل و زردچوبه مزه دار میکنیم و داخل کره یا روغن  تفت میدهیم تا سرخ شود و بعد پیاز ،کشمش و خرما را هم در داخلش یک تفت کوچک میدهیم. .همه مواد را که آماده کردیم .

 

 

نحوه پخت رشته پلو با مرغ

برنج را آبکش میکنیم و در حین آبکش شدن برنج زمانی که نیم پز است رشته پلویی و عدس را هم داخل آب برنج میریزیم تا با هم مخلوط شوند و پخته شوند.

سپس برنج ترکیب شده را آبکش میکنیم . در ظرف مورد نظری که میخواهیم برنج را دم کنیم مقداری روغن ریخته و ته آن را با سیب زمینی یا هر ته دیگی که دوست داشتید بچینید.

و بعد برنج ها را با کف گیر داخل قابلمه میریزیم و بین برنج ها دارچین میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا دم بکشد.

وقتی برنج دم کشید مقداری از برنج را زعفرانی کنید و در ظرف مورد نظر بریزید و با مرغ ، کشمش و خرما  روی برنج  یا لابه لای آن بچینید.

اگر بخواهید رشته پلو را به صورت کته ای درست کنید باید ابتدا 2 پیمانه برنج را به همراه 3 پیمانه آب و مقدار کمی نمک و روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

بعد از اینکه آب به جوش آمد و مقداری از آب تبخیر شد رشته ها را با برنج مخلوط کنید و وقتی آب کاملا بخار شد روی در قابلمه یک دم کنی بگذارید و 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا رشته پلو دم بکشد.

 

2-مواد مورد نیاز جهت تهیه عدس پلو

  • برنج :3 پیمانه
  • عدس :یک و نیم پیمانه
  • گوشت چرخ کرده :300 گرم
  • پیاز داغ نگینی خرد شده:5 ق غ
  • کشمش پلویی :1 پیمانه
  • خرما :200 گرم
  • دارچین:2 قاشق غ
  • نمک ، روغن و زعفران آب کرده :به میزان لازم

مواد لازم برای عدس پلو خوشمزه

طرز تهیه کامل عدس پلو مجلسی

برنج ها و عدس ها را بشورید و اجازه دهید تا چند ساعت خیس بخورند.

 

طرز تهیه کامل عدس پلو

برای شروع کار بهتر است 2 قابلمه پر از آب کنید تا بجوش بیاید. یکی برای برنج و دیگری برای پخت عدس .

طرز تهیه عدس پلو با ترفند های خوشمزه

سپس 2 قاشق غذاخوری پیاز داغ را با گوشت چرخ کرده مخلوط میکنیم و بر روی حرارت قرار میدهیم تا کاملا گوشت با پیاز تفت داده شود و آب گوشت جمع شود و بعد با یک پیمانه آب در داخل گوشت اجازه میدهیم تا گوشت با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزد.و بعد کمی دارچین و زعفران دم کرده را هم به گوشت اضافه میکنیم.

 

طرز تهیه عدس پلو با طعمی فوق العاده

در مرحله بعد با 3 قاشق غذاخوری دیگر پیاز داغ ها کشمش شسته شده را اضافه میکنیم و با هم تفت میدهیم . کشمش هم نباید زیاد تفت داده شود. در حین تفت دادن هم میتوانید کمی دارچین به آنها اضافه کنید.

 

نحوه آماده کردن عدس پلوی مجلسی

خرما ها را هم از هسته در بیاورید و در 1 قاشق غذا خوری روغن تفت دهید.

ترفند های خوشمزه کردن عدس پلو

در یک قابلمه آب جوش عدس ها را بریزید تا نیم پز شوند و در یک قابلمه دیگر آب جوش برنج های شسته شده را بریزید.

آموزش تهیه عدس پلو نذری و مجلسی

آب عدس را بعد از نیم پز شدن جدا کنید و به برنج در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید و بعد از نیم پز شده برنج در داخل آبکش بریزید تا آب آن جدا شود.

عدس پلو بدون گوشت

 

در قابلمه ای که میخواهید برنج را دم کنید ته دیگ مورد نظرتان را با کمی روغن بچینید و و برنج و عدس مخلوط شده را با کف گیر وارد قابلمه کنید و حرارت را کمی زیاد کنید تا برنج بخار کند و بعد که برنج دم کشید حرارت را کم کنید و دم کنی روی ن قرار دهید تا 45 دقیقه که پلو بپزد. هنگامی که برنج آماده شد روی برنج را با گوشت چرخ کرده ، خرما و کشمش آماده شده تریین کنید. و برای عزیزانتان صرف کنید.

 


مواد لازم برای مانی پلو

  • برنج 3 لیوان
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • لپه یک لیوان
  • کشمش پلویی 250 گرم
  • زرشک 75 گرم
  • گوشت گوسفند یا فیله گوساله 300 گرم (خرد شود)
  • رشته پلویی 200 گرم
  • پیاز داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
  • زیره سیاه یک قاشق چای خوری (به دلخواه)
  • روغن به مقدار لازم
مانی پلو

مواد لازم برای ته دیگ (در صورت دلخواه)

  • زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری
  • ماست معمولی یک لیوان
  • زرده? تخم مرغ یک عدد
 
 

طرز تهیه مانی پلو

در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می کنیم).

 

لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد.

برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد).

در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زرده? تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم.

کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم.

بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.

هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.


4-برای جا افتادن استانبولی چه نکاتی لازم است ؟

استانبولی پلو از جمله غذاهایی می باشد که اساس آن برنج و گوجه فرنگی می باشد که به عنوانی بعضی از افراد از آن نیز به عنوان دمی گوجه یاد می کنند.

استانبولی پلو

ما را در ادامه این مطلب از آشپزخانه نمناک همراهی کنید تا برای شما دستور تهیه استانبولی پلو با گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را بیان کنیم.

مواد لازم برای درست کردن استانبولی پلو

  • گوشت مغز ران بدون استخوان :750گرم
  • برنج :یک کیلو
  • رب گوجه فرنگی :یک قاشق سوپخوری
  • گوجه فرنگی:سه کیلو
  • پیاز سرخ کرده  :3 تا 4 قاشق سوپخوری
  • روغن :100 تا 150گرم
  • نمک و فلفل :به مقدار کافی

استانبولی پلو

تعداد زمان لازم پخت
برای 6 نفر 1 ساعت و 15 دقیقه

طرز تهیه استانبولی پلو:

ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد.

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

 

طرز درست کردن استانبولی پلو

بعد از تبخیر کامل آب برنج ، وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید .

در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.این برنج را میتوانید در فر هم به مدت نیم ساعت با حرارت 350 درجه و یا یکساعت با حرارت 300 در جه هم دم کنید.

استامبولی را میتوانید با گوشت چرخ کرده و یا رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. که در اینصورت باید حدود یک لیوان از رب مرغوب استفاده کنید.

برای پیمانه کردن برنج هم بهتر است به ازای هر پیمانه برنج یک و نیم تا 2 پیمانه آب در نظر بگیرید.

اگر هم از گوشت چرخ کرده استفاده کردید ، بهتر است گوشت را با پیاز سرخ کنید و یک قاشق رب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل گوشت بریزید تا به آرامی گوشت بپزد و آبش کشیده شود.

استامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و گوشت قیمه ای خیلی بهتر میشود.

استانبولی با رب و گوشت چرخ کرده

استامبولی پلو جزو پلوهای مخلوط به حساب میاید که میتوان آن را با گوشت چرخ کرده ، گوشت تکه ای  و گوشت مرغ تهیه نمود. مصرف آب گوجه فرنگی تازه در تهیه این غذا بجای رب گوجه فرنگی بسیار مناسب تر و لذیذ تر است.  ولی در صورت مصرف رب گوجه فرنگی باید از رب خوشرنگ و خوش طعم استفاده کنید.

باید برنج را پیمانه کرد و به اضای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب در نظر گرفت.

در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده و یا هر گوشت دیگری ،ابتدا گوشت را با پیاز سرخ کرده کمی تفت دهید و یک قاشق رب را با یک لیوان آب داخل آن بریزید و اجازه دهید در حرارت ملایم پخته شوند تا آبش کاملا کشیده شود و بعد از آن استفاده کنید.

نکاتی برای خوشمزه تر کردن استانبولی پلو :

برای تهیه استانبولی استفاده از برنج ایرانی طعم بهتری خواهد داشت هر چند طبخ آن دشوارتر از برنج های وارداتی است و ممکن است شفته شود، ولی با رعایت 2 نکته میتوانید این مشکل را حل کنید.

1- می توانید آب جوش کمتری در برنج بریزید و در صورت نیاز بعدا کمی آب اضافه کنید یا کمی زودتر در قابلمه را ببندید.

2- سعی کنید از برنجی استفاده کنید که قبلا  آن را طبخ کرده اید.

نکاتی که در پایین گفته شد کاملا سلیقه ای است و شما می توانید به میل خودتان میزان آن را کم و زیاد کنید.

  1. در صورت تمایل استفاده از نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب جوش، استانبولی پلو را ترش می کند. ( تمبر هندی از خاصیتی برخوردار می باشد که باعث بهبود گردش خون می شود و در سلامت قلب نیز موثر است)

  2. استفاده از آب مرغ استانبولی پلو را خوشمزه تر میکند.حتی میتوان استانبولی پلو را با مرغ هم تهیه کرد .
  3. در صورت رنگ نداشتن گوجه ها از یکی دو قاشق رب هنگام تفت دادن گوجه ها استفاده کنید.
  4. عصاره گوشت و یا مرغ برای لذیذ تر شدن استامبولی پلو استفاده میشود.
  5. برای اینکه ته دیگ برنج به دلیل وجود رب گوجه فرنگی نسوزد از قابلمه تفلون یا شعله پخش کن استفاده کنید تا ته دیگ خوبی به دست بیاورید.
  6. دارچین یا ادویه پلویی عطر خوبی به غذا می دهد.
  7. میتوانید سیب زمینی ها را جداگانه سرخ کنید و هنگام سرو پلو لابه لای آن بریزید.
  8.  استفاده از زعفران عطر و رنگ غذا را چند برابر می کند.
  9.  پیشنهاد میکنیم گوجه فرنگی ها را ابتدا کبابی کنید و بعد پوره کنید و در غذا بکار ببرید چون مزه متفاوت تری خواهید داشت.
  10. برای اینکه شکل و شمایل غذا بهتر شود در هنگام تفت پیاز از فلفل دلمه ای سبز یا قرمز نگینی شده هم میتوانید استفاده کنید.
  11. برای عطر و طعم بهتر پلو میتوانید نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه کنید تا هم عطر غذا را بی نظیر کند و هم این کار باعث میشود کسانی که با بوی گوشت در پلو مشکل دارند، از طعم غذا لذت ببرند و بوی گوشت را کمتر احساس کنند.
  12. سعی کنید از قابلمه هایی استفاده کنید که در آن خوب بسته شود و سوراخ داشته باشد . تا از دم کنی استفاده نکنید. چون باعث خوش قیافه تر شدن  غذا میشود. البته این نکته را در مورد انواع پلو و چلو کاربرد دارد.

 


5-مواد لازم برای آجیل پلو مخصوص

  • گردو ، بادام ، فندق ، بادام هندی و پسته : از هر کدام 100 گرم
  • پیاز خلال و سرخ شده:پنج عدد
  • برنج:یک کیلوگرم
  • مرغ یا گوشت:یک کیلوگرم
  • روغن مایع  ،نمک و زعفران: به میزان لازم
  • کشمش :100 گرم
  • کره :100 گرم

 

REPORT THIS AD

 

آجیل پلو مجلسی

طرز تهیهآجیل پلو مخصوص

گوشت یا مرغ را به همراه پیاز ، کمی نمک و مقداری آب بپزید . برنج را بشویید و 2 -3 ساعتی در آب و نمک خیس دهید .

در این فاصله هر یک از آجیل ها را به صورت جداگانه با پیاز داغ و کره تفت دهید و کنار بگذارید.

برنج را طبق معمول آبکش کنید و دم دهید.

بعد از اینکه برنج پخت ، آن را با گوشت پخته شده به صورت لایه لایه در ظرف بکشید و در آخر آجیل ها را روی برنج بکشید و طرح دهید .

در آخر هم روی برنج روغن داغ بریزید.

تهیه آجیل پلو

نکاتی در مورد تهیه ی آجیل پلو:

رشته پلو

  • برای تهیه آجیل پلو باید میزان آجیل ها یکسان باشد.
  • اگر آجیل ها خیلی بزرگ هستند باید آن ها را خرد کنید.
  • از هر کدام از آجیل ها که خوشتان نمی آید میتوانید آجیل دیگری جایگزین کنید.
  • استفاده از دارچین طعم برنج را بهتر خواهد کرد.
  • از هر برنجی میتوان این پلو را تهیه کرد.
  • اگر از گوشت قرمز استفاده کردید زمان پخت آن طولانی تر خواهد بود.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 80
  • بازدید سال : 531
  • بازدید کلی : 2,299